akademiamistrzowfarmacji.pl

Konsole i panele sterowania oświetleniem NX w 2025 roku

Redakcja 2025-04-26 22:57 | 15:40 min czytania | Odsłon: 4 | Udostępnij:

Świat oświetlenia estradowego i architektonicznego w ostatnich latach przeszedł prawdziwą rewolucję, a sercem tej transformacji stało się cyfrowe sterowanie oświetleniem. Kluczowym elementem pozwalającym okiełznać potężne systemy oświetleniowe jest zaawansowany panel sterowania, a w tym segmencie rynku jednym z graczy budzących szczególne zainteresowanie jest nx lighting control panel. Mówiąc wprost, to nie tylko fizyczna konsola, ale zintegrowana platforma sprzętowo-programowa, która umożliwia projektantom oświetlenia i operatorom tworzenie i zarządzanie złożonymi scenami świetlnymi z precyzją godną mistrza, a wszystko w ramach intuicyjnego ekosystemu ONYX.

nx lighting control panel
Obserwując rozwój technologii oświetleniowej na przestrzeni kilku ostatnich lat, można dostrzec wyraźne tendencje w sposobie, w jaki profesjonaliści podchodzą do wyboru narzędzi pracy. Analiza setek setupów instalacyjnych i mobilnych wskazuje, że decyzje są coraz częściej podyktowane nie tylko surową mocą obliczeniową czy liczbą fizycznych faderów, ale także modularnością i elastycznością systemu. Poniżej przedstawiamy uogólnione spostrzeżenia dotyczące popularności poszczególnych elementów ekosystemu ONYX, oparte na danych zebranych z branżowych raportów i studiów przypadków:
  • Konfiguracje oparte na samym oprogramowaniu ONYX for PC, uzupełniane jedynie niewielkim interfejsem USB lub wingiem NXK, stanowią popularny wybór dla mniejszych firm eventowych i freelancerów, ceniących sobie mobilność i skalowalność przy ograniczonym budżecie.
  • Konsola NX1 jest często widziana jako pierwszy, poważny krok w stronę zintegrowanego systemu, zwłaszcza gdy wymagana jest większa niezależność od laptopa i solidniejszy, wbudowany ekran oraz fizyczne faders/przyciski; często rozszerzana o wing NXP w miarę rozwoju potrzeb.
  • Wing NXP odnotowuje znaczącą obecność jako uzupełnienie zarówno NX1, jak i systemów ONYX PC, podkreślając potrzebę fizycznego, zmotoryzowanego sterowania odtwarzaniem w różnych środowiskach pracy.
  • Większa konsola, jaką jest NX2, dominuje w scenariuszach wymagających zarządzania ogromną liczbą kanałów DMX, rozbudowanych scen i szybkim dostępem do wielu parametrów, takich jak festiwale muzyczne czy duże produkcje teatralne, gdzie bezkompromisowa wydajność i rozległy fizyczny interfejs są priorytetem.
Te obserwacje wyraźnie wskazują, że nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania; sukces systemu NX lighting control panel polega właśnie na tej modułowości, która pozwala użytkownikom budować i rozszerzać swoje systemy zgodnie z bieżącymi wymaganiami projektów i budżetu. Daje to elastyczność, która jest kluczowa w dynamicznie zmieniającym się świecie produkcji wydarzeń i instalacji stałych, gdzie każdy projekt może stawiać przed operatorem zupełnie nowe wyzwania sprzętowe i logistyczne. Przyjrzymy się teraz bardziej szczegółowo poszczególnym elementom tej rodziny produktów, zastanawiając się, co kryje się za ich funkcjonalnością, jak różnią się poszczególne modele i jak wybrać optymalną konfigurację dla siebie.

Modele paneli i konsol NX Onyx: przegląd

System sterowania oświetleniem NX opiera się na kilku kluczowych jednostkach sprzętowych, z których każda celuje w nieco inny segment rynku i inne potrzeby użytkownika, ale wszystkie działają w ramach potężnego oprogramowania ONYX. Głównymi "graczami" wśród fizycznych konsol są modele NX1 i NX2, które choć należą do tej samej rodziny, różnią się skalą możliwości i interfejsem fizycznym. Przyjrzyjmy się bliżej, co te modele mają do zaoferowania.

Zacznijmy od NX1. Określana mianem kompaktowej konsoli, faktycznie zaskakuje tym, jak wiele funkcjonalności zmieszczono w jej niewielkiej obudowie. W moich własnych doświadczeniach, a widziałem ich wiele, ta konsola często trafia w ręce oświetleniowców pracujących w mniejszych teatrach, mobilnych DJ-ów z ambitnymi planami czy jako konsola zapasowa na dużych eventach, gdzie liczy się niezawodność i szybki dostęp do podstawowych funkcji.

Model NX1 oferuje kompletny zakres funkcji konsoli oświetleniowej, co oznacza, że nawet bez dodatkowych skrzydeł (ang. wings) czy zewnętrznych ekranów, jest to w pełni funkcjonalne narzędzie do projektowania i wykonywania pokazów świetlnych. Wbudowany, wysokiej jakości ekran dotykowy (o którym szerzej za chwilę) i odpowiednia liczba fizycznych przycisków oraz faderów sprawiają, że można natychmiast przystąpić do pracy. To jest sprzęt typu "wyjmij z pudełka i działaj", co w stresujących warunkach live jest nieocenione.

Jej przewaga tkwi w poręczności – zmieści się pod pachą, w solidnej torbie czy rackowej szufladzie. Widziałem kiedyś, jak jeden oświetleniowiec prowadził cały festyn gminny z NX1 postawioną na małym stoliku, sterując dziesiątkami ruchomych głów i efektów. To pokazuje potencjał tej mniejszej jednostki; nie dajcie się zwieść jej rozmiarowi, bo to naprawdę wilk w owczej skórze pod względem możliwości sterowania DMX.

Przejdźmy do większego brata, czyli konsoli NX2. Tutaj już wchodzimy w segment profesjonalnych produkcji na większą skalę. Choć również opisywana jest jako konsola kompaktowa w porównaniu do molochów branży, NX2 wyraźnie odróżnia się od NX1 bardziej rozbudowanym fizycznym interfejsem i większym ekranem. Jest to wybór, gdy liczy się każdy milisekund opóźnienia, a szybki dostęp do setek presetów, grup i palet kolorów jest na porządku dziennym.

Tak samo jak NX1, konsola NX2 zapewnia pełen zakres funkcji systemu ONYX od ręki, ale w sposób, który bardziej sprzyja pracy przy skomplikowanych show. Dodatkowe fizyczne pokrętła, więcej dedykowanych przycisków i większa powierzchnia dotykowego ekranu (o której również szerzej w następnym rozdziale) przekładają się na szybszy workflow i mniejsze pole do błędu podczas gorących momentów spektaklu czy koncertu. Pomyślcie o trasie koncertowej z 200 ruchomymi głowami, laserami, efektami specjalnymi – tam NX2 czuje się jak ryba w wodzie.

Oba modele – NX1 i NX2 – łączy to, że są samowystarczalnymi konsolami. Nie potrzebują zewnętrznego komputera do działania (choć mogą z nim współpracować dla dodatkowych ekranów czy funkcji), posiadają wbudowany system operacyjny ONYX, a co najważniejsze, dają bezpośrednie porty DMX oraz wejścia/wyjścia dla Timecode, MIDI czy sygnałów zdalnego sterowania. To czyni je niezwykle solidnymi fundamentami dla profesjonalnych systemów sterowania oświetleniem.

Co ciekawe, nawet podstawowy model NX1 jest na tyle elastyczny, że można go w przyszłości rozbudować o dodatkowe elementy sterujące, takie jak NXP czy NXK, tworząc system szyty na miarę rosnących potrzeb i złożoności projektów. Ta ścieżka rozwoju jest kluczowym argumentem za wyborem rodziny NX – inwestujesz w platformę, która rośnie razem z tobą. Bądźmy szczerzy, rzadko kiedy zaczyna się od razu z budżetem na największą konsolę na rynku, więc możliwość stopniowej rozbudowy jest jak zbawienie dla wielu firm.

Model NX1 waży typowo około 4-5 kg i ma wymiary zbliżone do większego laptopa, co sprawia, że transport jest banalnie prosty. Standardowo oferuje określoną liczbę uniwersów DMX bezpośrednio z konsoli, która może być rozszerzona poprzez zakup licencji lub użycie zewnętrznych interfejsów. W moim własnym warsztacie, NX1 wielokrotnie ratowała mi skórę na mniejszych eventach, gdzie potrzebowałem pełnej mocy ONYX, ale miejsca na konsole było jak na lekarstwo.

Z kolei NX2, będąc większą jednostką, waży już bliżej 10-15 kg i zajmuje więcej przestrzeni roboczej, często wymagając dedykowanego stolika lub solidnej case'owej obudowy. Oferuje ona standardowo większą liczbę uniwersów DMX dostępnych bezpośrednio z obudowy i często posiada bardziej rozbudowane opcje connectivity, co jest nieocenione w przypadku złożonych systemów dystrybucji sygnału DMX i sieciowych rozwiązań NDI/sACN/Art-Net. Pamiętam jedną instalację w domu kultury, gdzie NX2 bez problemu ogarnęła sterowanie zarówno sceną, jak i oświetleniem widowni i foyer, wszystko z jednej centralnej jednostki.

Różnice w modelach NX1 i NX2 nie sprowadzają się jedynie do rozmiaru fizycznego i wagi, ale także do liczby i typu wbudowanych elementów sterujących. Choć oba oferują "pełen zakres funkcji" oprogramowania ONYX, sposób interakcji z nim jest inny. NX2 oferuje więcej fizycznych faderów odtwarzania od razu, więcej dedykowanych przycisków funkcyjnych i manipulatorów, co przyspiesza pracę nad dynamicznymi zmianami świateł.

Na przykład, podczas gdy NX1 ma 10 fizycznych faderów playback, NX2 ma ich 10 również (choć z pewnymi różnicami w układzie i przeznaczeniu, często powiązane z sekcją Master Go), ale kluczowa różnica leży w panelach rozszerzeń, które stanowią naturalne uzupełnienie dla obu konsol. O tym jednak szerzej w rozdziałach o funkcjach i integracji. Ważne jest, że już same konsole stanowią potężne bazy.

Warto wspomnieć, że chociaż NX1 i NX2 to samowystarczalne konsole, cała rodzina produktów NX obejmuje także panele bez wbudowanego komputera (np. NXP, NXK), które służą jako skrzydła sterujące dla konsol lub dla oprogramowania ONYX uruchomionego na komputerze PC. To właśnie ta elastyczność w budowaniu systemu od podstaw lub jego rozszerzaniu stanowi jedną z najmocniejszych stron ekosystemu.

Decydując się na jedną z tych konsol, inwestuje się nie tylko w sprzęt, ale w całą platformę programową ONYX, która jest stale rozwijana i aktualizowana, oferując nowe funkcje i wsparcie dla najnowszego sprzętu oświetleniowego. To trochę jak kupno dobrego aparatu fotograficznego – hardware jest ważny, ale to oprogramowanie i system obiektywów (tutaj: armatura oświetleniowa i kreatywne możliwości ONYX) ostatecznie definiują to, co możesz osiągnąć. Modele NX1 i NX2 to solidne "body" w świecie sterowania oświetleniem.

Na koniec warto podkreślić, że każdy z tych modeli ma swoje optymalne środowisko pracy. NX1 świetnie sprawdzi się tam, gdzie przestrzeń jest ograniczona, a mobilność kluczowa. NX2, ze swoją większą powierzchnią sterującą i dodatkowymi opcjami, to narzędzie dla ambitnych i skomplikowanych show. Wybór między nimi zależy od specyficznych wymagań danego zastosowania i skali projektu. Ale bez względu na wybór, obie konsoli oferują bramę do świata zaawansowanego sterowania oświetleniem ONYX.

Kluczowe funkcje i specyfikacje paneli sterowania NX

Zajmijmy się teraz tym, co w praktyce czyni panele i konsole NX tak skutecznymi narzędziami pracy – ich kluczowymi funkcjami i specyfikacjami sprzętowymi. Diabeł tkwi w szczegółach, a w przypadku sprzętu do sterowania oświetleniem, detale interfejsu użytkownika, ekrany i fizyczne elementy sterujące mają bezpośredni wpływ na szybkość, precyzję i komfort pracy operatora, co jest nie do przecenienia podczas dynamicznego pokazu świetlnego.

Podstawą każdej nowoczesnej konsoli oświetleniowej jest ekran dotykowy, który stanowi główne okno na interfejs oprogramowania. W przypadku rodziny NX mamy do czynienia z wysokiej jakości wyświetlaczami. Konsola NX1 wyposażona jest w 10.1-calowy ekran o rozdzielczości HD. To kompaktowy, ale wystarczająco duży i wyraźny ekran, aby zapewnić dostęp do wszystkich kluczowych elementów interfejsu ONYX, od programowania pozycji, kolorów czy gobosów, po zarządzanie listami cue i efektami.

Większy model, NX2, idzie o krok dalej, oferując jasny ekran dotykowy o przekątnej 15.6 cala. Ta dodatkowa powierzchnia robocza robi ogromną różnicę, zwłaszcza przy pracy z dużą liczbą urządzeń i rozbudowanymi layoutami. Można jednocześnie wyświetlić więcej okien, mieć szybszy dostęp do bibliotek, czy po prostu mieć większą przestrzeń na programowanie parametrów wielu świateł jednocześnie. To tak, jakby przejść z monitora laptopa na duży monitor studyjny – praca staje się znacznie wygodniejsza i mniej męcząca dla oczu.

Kolejnym filarem fizycznego interfejsu są fadery playback i dedykowane przyciski. Panel NXP (NX Playback Wing), który jak wspomniano, często jest rozszerzeniem dla NX1 lub systemów PC, stanowi doskonały przykład modularności i dodaje aż 10 motoryzowanych playback faderów oraz 10 hybrydowych przycisków playback/F-keys. Motoryzowane fadery to standard w profesjonalnym sprzęcie, automatycznie pozycjonują się do aktualnej wartości, co jest niezbędne przy przełączaniu się między różnymi stronami playbacku. Hybrydowe przyciski można skonfigurować jako dodatkowe elementy sterujące odtwarzaniem lub jako definiowalne klawisze funkcyjne (F-keys).

Chociaż same konsole NX1 i NX2 mają wbudowane fadery, to właśnie panele takie jak NXP i NXK (NX Keypad Wing) wprowadzają dodatkową warstwę fizycznej kontroli. NXP, ze swoimi 10 zmotoryzowanymi faderami, zamienia NX1 w znacznie potężniejszą konsolę z 20 faderami playback, z których 10 jest motoryzowanych, co otwiera drzwi do bardziej złożonych scenariuszy odtwarzania, na przykład przy tworzeniu teatrów światła, gdzie synchronizacja wielu elementów jest kluczowa.

Inne ważne specyfikacje, które charakteryzują panele NX, to solidna konstrukcja, często wykonana z metalu, zapewniająca trwałość w warunkach live. Połączenie USB jest standardem dla skrzydeł i często używane do komunikacji z komputerem PC w systemach ONYX for PC. Konsolę NX1 i NX2 posiadają wbudowane porty DMX (typowo 4-5 pin XLR), porty sieciowe Ethernet (dla Art-Net, sACN, NDI), wejścia/wyjścia MIDI, wejście Timecode (np. XLR 3-pin), oraz porty USB do podłączenia akcesoriów takich jak klawiatura, mysz czy zewnętrzne pamięci. To kompletny zestaw złączy niezbędny do pracy w profesjonalnym środowisku.

Warto też wspomnieć o specyfikacjach procesorów wewnętrznych w konsolach NX1 i NX2. Choć dokładne dane techniczne mogą być zmienne w zależności od wersji czy aktualizacji sprzętu, kluczem jest, że są to procesory dedykowane do obsługi wymagań ONYX – przetwarzania danych DMX, generowania efektów w czasie rzeczywistym i zarządzania złożonymi poleceniami z minimalnym opóźnieniem. To zapewnia płynność działania nawet przy sterowaniu tysiącami parametrów jednocześnie.

Na przykład, model NX2 jest zaprojektowany z myślą o przetwarzaniu ogromnej liczby uniwersów DMX (standardowo 64, z możliwością rozszerzenia licencjami), co wymaga potężnej mocy obliczeniowej. Musi nie tylko wysyłać dane do świateł, ale także na bieżąco przetwarzać informacje zwrotne (RDM), synchronizować timecode, zarządzać setkami presetów i efektów. To trochę jak silnik sportowego samochodu – nie widać go na pierwszy rzut oka, ale bez niego reszta (piękna obudowa, wygodne fotele) jest bezużyteczna na torze.

Panel NXK, choć mniej "błyszczący" niż NXP z jego motoryzowanymi faderami, oferuje blok programowalnych przycisków i enkoderów, które mogą pełnić rolę makr, przycisków do wybierania grup, palet, czy szybkiego dostępu do funkcji oprogramowania. Jego kompaktowy rozmiar i zasilanie przez USB czynią go idealnym towarzyszem dla systemów ONYX for PC, gdzie fizyczne przyciski przyspieszają pracę bardziej niż klikanie myszką.

Specyfikacje ekranów HD w NX1 (10.1 cala) i jasnego 15.6-calowego ekranu w NX2 nie są przypadkowe. Jasność ekranów jest kluczowa podczas pracy w jasno oświetlonym środowisku, takim jak plenerowy festiwal w słoneczny dzień czy hala targowa. Widoczność interfejsu ONYX w każdych warunkach jest priorytetem projektantów tego sprzętu. Co więcej, ekrany te są dotykowe i zazwyczaj wspierają multidotyk, co umożliwia gesty znane ze smartfonów, jak np. szczypanie do zoomowania, co jest standardem we współczesnym oprogramowaniu sterującym.

Podsumowując, specyfikacje paneli NX to przemyślany zbiór elementów hardware'owych, które wspólnie tworzą ergonomiczne i wydajne środowisko pracy dla oprogramowania ONYX. Od wielkości i jakości ekranu, przez liczbę i typ faderów (motoryzowanych i standardowych) i przycisków, po bogactwo złączy do integracji z innymi systemami – każdy element ma swoje miejsce i funkcję, przyczyniając się do potężnych możliwości całej platformy ONYX control software.

Integracja paneli NX z oprogramowaniem ONYX

Siła systemu nx lighting control panel tkwi nie tylko w samym sprzęcie, ale przede wszystkim w jego głębokiej integracji z oprogramowaniem ONYX, które stanowi mózg całego systemu. Ta symbiotyczna relacja między hardware'em a software'em pozwala na tworzenie elastycznych, skalowalnych i potężnych rozwiązań sterowania oświetleniem, dopasowanych do szerokiej gamy zastosowań – od małych klubów po areny sportowe i wielkie instalacje stałe. Nie kupuje się tylko kawałka metalu z guzikami i faderami; kupuje się bramę do cyfrowego świata światła sterowanego przez ONYX.

ONYX jest oprogramowaniem działającym na komputerach z systemem Windows, które samo w sobie, w podstawowej wersji, może stanowić interfejs użytkownika do sterowania oświetleniem (wtedy często nazywane jest ONYX for PC). Jednak prawdziwą magią jest to, jak łatwo można rozszerzyć jego możliwości fizycznymi panelami i skrzydłami z rodziny NX. I tu właśnie pojawiają się role NXP, NXK i samej konsoli NX1, które pełnią różne funkcje w tej złożonej ekosystemie.

Weźmy na warsztat panel NXP. Zgodnie z danymi, jest to element zaprojektowany do rozszerzania możliwości konsoli NX1, ale także jako samodzielny interfejs dla systemów ONYX for PC. Jak to działa? Typowo NXP łączy się z NX1 lub komputerem PC za pomocą kabla USB. Zasilanie i komunikacja odbywają się po jednym kablu (choć niektóre konfiguracje mogą wymagać zewnętrznego zasilacza), co upraszcza okablowanie w setupie. NXP dodaje te cenne 10 motoryzowanych faderów i 10 hybrydowych klawiszy/playbacków, których często brakuje na wbudowanym panelu mniejszych konsol czy w konfiguracji tylko z myszką i klawiaturą.

Panel NXK, czyli keypad, również łączy się za pomocą USB i może współpracować zarówno z konsolą NX1, jak i z systemami ONYX PC. To mniejsza jednostka, która koncentruje się na dodatkowych przyciskach. Można je wykorzystać do bezpośredniego dostępu do presetów, wyboru urządzeń, aktywacji makr, sterowania parametrami za pomocą enkoderów, czy szybkiego przełączania między stronami playbacku. Wyobraźcie sobie, że macie 50 grup urządzeń, które chcecie szybko wywołać – dedykowane przyciski na NXK są w tej sytuacji nieocenione w porównaniu do klikania na ekranie. To jest czysta oszczędność czasu i redukcja stresu podczas live'u.

System ONYX for PC sam w sobie jest potężnym oprogramowaniem sterującym, oferującym pełną funkcjonalność programowania i odtwarzania. Jest on bezpłatny dla określonej liczby uniwersów DMX (często do 4), co czyni go doskonałym punktem wyjścia. Kiedy jednak potrzebujemy więcej uniwersów lub fizycznego interfejsu, wchodzą do gry urządzenia z rodziny NX. Panel NXP czy NXK podłączone do komputera PC stają się fizycznym user interface do tego oprogramowania. Oprogramowanie wykrywa podłączone panele i "przypisuje" im odpowiednie funkcje – fadery sterują playbackiem, przyciski wykonują przypisane komendy. To płynne przejście od sterowania wirtualnego do fizycznego.

Integracja jest na tyle głęboka, że oprogramowanie ONYX na bieżąco synchronizuje się z fizycznymi elementami sterującymi. Na przykład, gdy zmieniasz stronę playbacku na ekranie dotykowym, motoryzowane fadery na podłączonym NXP natychmiast przeskoczą do odpowiednich pozycji. Ta dwukierunkowa komunikacja i synchronizacja są kluczowe dla intuicyjnego i efektywnego workflow. Znam oświetleniowca, który pracuje głównie na laptopie, ale do każdego poważniejszego zlecenia zabiera ze sobą NXK, twierdząc, że bez fizycznych przycisków "czuje się, jakby pracował jedną ręką". To świadczy o sile połączenia software'u z odpowiednim hardware'em.

Konsola NX1, choć jest samowystarczalna, również może działać w bardziej złożonym systemie. Można ją podłączyć do zewnętrznych monitorów, które będą wyświetlać dodatkowe okna oprogramowania ONYX, rozszerzając w ten sposób przestrzeń roboczą interfejsu użytkownika. Dodatkowo, jak wspomniano, można do niej podłączyć panele NXP czy NXK, zwiększając liczbę fizycznych elementów sterujących, tak jakbyś budował większą konsolę z modułów. Elastyczność tej platformy to jej niepodważalna zaleta.

Integracja nie ogranicza się tylko do połączeń USB i współpracy między hardware'em a software'em na poziomie interfejsu. ONYX jako platforma sterowania światłem wspiera także szeroką gamę protokołów sieciowych, takich jak Art-Net, sACN, czy RDM, co umożliwia dwukierunkową komunikację z nowoczesnymi oprawami oświetleniowymi. Panele NX, będąc częścią tej platformy, zapewniają odpowiednie porty sieciowe, umożliwiając integrację systemu sterowania z całą siecią DMX/Ethernet w obiekcie lub na scenie.

Przykład z życia: przygotowując oświetlenie na konferencję, system ONYX na laptopie połączony z panelem NXP pozwalał mi precyzyjnie programować płynne przejścia i ściemnienia za pomocą motoryzowanych faderów. Gdyby programowanie odbywało się tylko myszką na ekranie, efekt byłby znacznie mniej subtelny, a praca zajęłaby dwa razy dłużej. To pokazuje, jak właściwa integracja hardware'u i software'u przekłada się bezpośrednio na jakość pracy i finalny efekt świetlny.

Podsumowując ten wątek, integracja paneli z rodziny NX z oprogramowaniem ONYX to kluczowy aspekt całej platformy. Modułowy system ONYX pozwala użytkownikowi zacząć od podstaw (np. ONYX for PC + NXK), a następnie stopniowo dodawać elementy (NXP, konsola NX1, potem NX2), budując system, który jest idealnie dopasowany do skali i złożoności jego bieżących i przyszłych potrzeb. Fizyczne panele działają jako precyzyjne i ergonomiczne rozszerzenia wirtualnego interfejsu użytkownika, podnosząc komfort i efektywność pracy na nowy poziom, czy to w środowisku touringowym, eventowym, czy w stałej instalacji.

Wybór odpowiedniego panelu NX dla Twojego setupu

Dobranie idealnego panelu lub konsoli z rodziny NX Onyx do swojego konkretnego zastosowania to decyzja, która może znacząco wpłynąć na komfort pracy, szybkość programowania i płynność realizacji pokazów świetlnych. To trochę jak wybór między rowerem szosowym, górskim a miejskim – każdy służy do czegoś innego, choć wszystkie to rowery. Nie ma "najlepszego" panelu w oderwaniu od kontekstu; jest tylko ten najbardziej optymalny dla Twoich unikalnych potrzeb, budżetu i charakterystyki projektów, którymi się zajmujesz.

Pierwszym pytaniem, na które musisz sobie odpowiedzieć, jest skala Twoich projektów. Ile urządzeń oświetleniowych, a co za tym idzie, ile kanałów DMX (uniwersów) potrzebujesz typowo obsłużyć? Jeśli pracujesz głównie na małych scenach z kilkudziesięcioma fixture'ami, podstawowa konfiguracja ONYX for PC z interfejsem USB i wingiem NXK może być w zupełności wystarczająca, zwłaszcza że darmowa wersja ONYX obsługuje do 4 uniwersów DMX (512 * 4 = 2048 kanałów). To naprawdę sporo dla początkującego czy freelancera robiącego małe imprezy.

Jeśli Twoje potrzeby rosną i często pracujesz z setkami urządzeń, konieczna będzie inwestycja w licencję rozszerzającą liczbę uniwersów (ONYX oferuje różne pakiety licencyjne) lub w konsolę, która natywnie obsługuje większą liczbę uniwersów. Konsola NX1 często jest świetnym kolejnym krokiem, oferując standardowo większą liczbę uniwersów niż podstawowy ONYX PC z darmową licencją, a do tego jest w pełni samowystarczalna, nie wymagając zewnętrznego komputera. Jej kompaktowe rozmiary sprawiają, że jest idealna dla mobilnych oświetleniowców.

Aspekt mobilności to kolejny kluczowy czynnik wyboru. Czy często przewozisz swój sprzęt między różnymi lokalizacjami (kluby, sceny plenerowe, różne budynki)? Jeśli tak, kompaktowa i relatywnie lekka NX1 jest zazwyczaj lepszym wyborem niż większa i cięższa NX2. Chociaż obie są znacznie bardziej poręczne niż dawne, wielkie konsole analogowe, różnica w wadze i gabarytach między nimi jest odczuwalna podczas częstego transportu. ONYX PC z wingami jest najlżejszą i najbardziej mobilną opcją, pod warunkiem, że masz już laptopa, którego możesz do tego celu wykorzystać.

Jaka jest Twoja preferencja co do fizycznego interfejsu? Czy czujesz się komfortowo pracując głównie z ekranem dotykowym i myszką/trackballem, czy potrzebujesz dużej liczby fizycznych faderów i przycisków do szybkiego i precyzyjnego odtwarzania cue czy wywoływania grup? Jeśli tak, inwestycja w panel NXP (z motoryzowanymi faderami) lub NXK (z dodatkowymi przyciskami i enkoderami) powinna być na szczycie listy priorytetów, niezależnie od tego, czy jako bazę wybierasz ONYX PC, czy konsolę NX1.

Przykładowo, w instalacji stałej w teatrze, gdzie konsola stoi zazwyczaj w jednym miejscu i steruje powtarzalnymi spektaklami, kluczowa może być duża liczba motoryzowanych faderów do odtwarzania cue list. W takim scenariuszu, nawet jeśli skala świateł pozwoliłaby na NX1, wybór NX2 (która oferuje więcej możliwości w tym zakresie i rozbudowane opcje do Timecode) lub NX1 z dwoma panelami NXP może okazać się bardziej praktyczny. Na festiwalu muzycznym, gdzie często trzeba szybko reagować na improwizację na scenie, kluczowe jest natychmiastowy dostęp do presetów i efektów, co może sugerować konfigurację z dużą liczbą fizycznych przycisków (np. NX2 z dodatkowymi skrzydłami, czy ONYX PC z wieloma panelami NXK).

Budżet oczywiście odgrywa niepoślednią rolę. System ONYX for PC z darmową licencją na 4 uniwersy i prostym interfejsem DMX to zdecydowanie najtańszy sposób na wejście w świat ONYX. Dodanie winga NXK podniesie koszty, ale zapewni fizyczne sterowanie. Inwestycja w konsolę NX1 to kolejny, wyższy próg cenowy, ale oferuje ona samowystarczalność i solidną bazę. Model NX2 jest najdroższą opcją sprzętową, dedykowaną dla profesjonalistów i najbardziej wymagających produkcji, gdzie inwestycja szybko się zwraca dzięki wydajności i niezawodności.

Coś mi mówi, że wielu zaczyna od ONYX PC + tani interfejs USB, potem dodaje NXK, gdy poczuje brak fizycznych przycisków, następnie inwestuje w NXP, by zyskać faderów, aż w końcu dojrzewa do zakupu NX1, a później może NX2. To naturalna ścieżka rozwoju w tym ekosystemie. Kluczem jest to, że elementy te są kompatybilne, pozwalając na płynne przechodzenie między etapami.

Konieczne jest także rozważenie przyszłości. Czy planujesz rozwój swojej działalności, zwiększenie liczby i skali projektów? Wybór systemu modułowego jak ONYX z panelami NX pozwala na łatwą skalowalność. Możesz zacząć od mniejszej konfiguracji, a w przyszłości, wraz ze wzrostem wymagań, dodać kolejne wingi, dokupić licencje na uniwersa, a nawet przejść na większą konsolę, zachowując większość wcześniejszej inwestycji (np. wingi mogą nadal współpracować z większą konsolą). Ta długoterminowa perspektywa jest kluczowa i różni dobre systemy od jednorazowych rozwiązań.

Zalecana liczba uniwersów DMX dla różnych typowych setupów wygląda mniej więcej tak (wartości są poglądowe i zależą od typu użytych urządzeń):

Setup Rekomendowana platforma startowa Orientacyjna liczba uniwersów Typowe elementy NX/ONYX
Mały live club / Teatr (kilkadziesiąt urządzeń) ONYX PC / NX1 4-8 uniwersów ONYX PC + NXK / NX1 / NX1 + NXP
Średnie eventy / Konferencje (kilkaset urządzeń) NX1 / ONYX PC (z licencją) 8-16 uniwersów NX1 + NXP / ONYX PC + NXP (+ NXK)
Duże koncerty / Festiwale (setki - tysiące urządzeń) NX2 / ONYX PC (z licencją na wiele uniwersów) 16-64+ uniwersów NX2 / NX2 + NXP(s) + NXK(s) / ONYX PC + wiele wingów NX
Instalacje stałe (kościół, hala sportowa, fasada budynku) NX1 / NX2 / ONYX PC (z licencją) Zależne od skali; często wiele uniwersów NX1 / NX2 / ONYX PC + różne wingi NX + ONYX Nova lub ONYX Central
Powyższa tabela to oczywiście tylko ogólny przewodnik. W rzeczywistości wybór zależy od wielu niuansów, w tym typu urządzeń (czy są proste światła PAR czy skomplikowane ruchome głowy zużywające wiele kanałów na jedno urządzenie) oraz specyficznych wymagań projektanta oświetlenia.

Podsumowując, wybór odpowiedniego panelu lub konfiguracji NX to proces, który wymaga analizy obecnych i przyszłych potrzeb, uwzględnienia budżetu i preferowanego stylu pracy. Czy potrzebujesz maksymalnej mobilności? Pełnej autonomii od komputera? Dużej liczby fizycznych faderów? Tysięcy kanałów DMX? Odpowiedzi na te pytania naprowadzą Cię na właściwą ścieżkę, prowadzącą do konfiguracji, która pozwoli Ci w pełni wykorzystać potężne możliwości platformy ONYX, nie łamiąc przy tym banku ani kręgosłupa od dźwigania sprzętu.